ZAJĘCIA PLASTYCZNO –TECHNICZNE
Wśród wielu różnorodnych form zajęć świetlicowych najbardziej lubianymi przez dzieci są zajęcia o charakterze plastyczno – technicznym i dlatego poświęca się im w świetlicy bardzo dużo czasu. Podczas zajęć zostaje wykorzystywanych wielka różnorodność technik plastycznych, aby umożliwić dzieciom wszechstronny rozwój, dzięki któremu łatwiej im będzie osiągać sukcesy w nauce szkolnej.
Techniki te to min.:
- rysowanie ołówkiem, kredkami ołówkowymi i świecowymi,
- malowanie farbami plakatowymi i akwarelowymi,
- wycinanki, wydzieranki z papieru oraz materiału i wyklejanie form płaskich , przestrzennych i techniki kombinowane,
- techniki innowacyjne takie jak np. malowanie farbami plakatowymi za pomocą sznurka lub szklanej kulki,
- rzeźba – masa solna.
Zajęcia tkackie :
Podczas zajęć uczestnicy zajmują się tkaniną użytkową (dywaniki, chodniki, tkaniny nowoczesne). Poznają różne techniki tkackie. Na początek tkaniny z bawełny różnokolorowej i pasów dżinsowych, finalnie samodzielnie zaprojektują kolorowe dywany. Powstałe na warsztatach dywaniki będą piękną i modną ozdobą do łazienki lub przedpokoju.
ZAJĘCIA REKREACYJNO – RUCHOWE
Wśród rozmaitych form zajęć świetlicowych są również te o charakterze rekreacyjno-ruchowym:
- Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu – mini-konkursy sprawnościowe, spacery na boisko szkolne, kozłowanie piłką, gry zespołowe, itp.
- Zabawy na szkolnym placu zabaw
- Ćwiczenia doskonalące sprawność fizyczną – zabawy skoczne: skoki przez skakanki, skoki przez gumę do skakania, zabawy z wykorzystaniem hula-hop, zabawy rzutne: rzuty do celu, rzuty do tarczy.
- Turnieje sprawnościowe – jesienny i wiosenny-, w których biorą udział wszystkie dzieci zapisane do świetlicy, zaliczając określone konkurencje sprawnościowe.
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE
Świetlica oprócz organizowania wolnego czasu dzieci w formie zabawowej ma również za zadanie wypełniać funkcję dydaktyczną i dlatego wychowawcy przeprowadzają również zajęcia o takim charakterze, a są wśród nich:
- Zabawy słowne np. w „niedokończone zdania”, „węże literowe”, itp.
- Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów związanych z tematem realizowanym w trakcie zajęć
- Pogadanki na ważne tematy, w czasie ,których uczniowie mają możliwość podzielenia się z innymi swoimi wiadomościami oraz przemyśleniami ucząc się tym samym budowania poprawnej wypowiedzi ustnej.
- Zabawy matematyczne: uzupełnianie kart pracy przygotowanych przez wychowawczynie lub inne zabawowe formy pracy.
- Doskonalenie czytania: mini konkursy pięknego czytania, ciche i głośne czytanie przez uczniów lektur, książek i czasopism dziecięcych oraz czytanie dzieciom bajek przez nauczyciela oraz realizacja cyklu zajęć trwających tydzień a zatytułowanych „Książka moim przyjacielem”, w czasie, którego praca z książką przybiera różnorodne formy, w tym także wizytę w bibliotece szkolnej.
- Ćwiczenia w pisaniu doskonalące zarówno kształtne i staranne pismo, jak również formułowanie swobodnych wypowiedzi na zadany temat w formie pisemnej.
ZAJĘCIA MUZYCZNE
Wśród rozlicznych form zajęć nie może zabraknąć oczywiście zajęć o charakterze umuzykalniającym. Dzieci mają możliwość brania udziału w takich zajęciach jak:
- słuchanie różnorodnej muzyki,
- zabawy rytmiczne i muzykowanie,
- śpiewanie piosenek
- taniec